Dubaj stavia najväčšie letisko na svete s kapacitou až 260 miliónov cestujúcich ročne. Al Maktoum má ambíciu stať sa novým globálnym centrom letectva.
Dubaj buduje úplne nové medzinárodné letisko – Al Maktoum International Airport (DWC), približne 37 kilometrov od centra mesta v oblasti Jebel Ali. Projekt je reakciou na rastúci dopyt po cestovaní, obchode a nákladnej doprave. Súčasné letisko Dubai International (DXB), ktoré v roku 2024 odbavilo rekordných 92 miliónov cestujúcich, už dosiahlo svoje kapacitné limity a kvôli hustej okolitej zástavbe ho nie je možné ďalej rozširovať.
Mesto preto investuje 35 miliárd dolárov do novej infraštruktúry, ktorá má ambíciu stať sa nielen najväčším letiskom sveta, ale aj technologickým a urbanistickým míľnikom.
Čo ponúkne Al Maktoum?
V prvej fáze bude DWC schopné odbaviť až 160 miliónov cestujúcich ročne, pričom finálna kapacita má dosiahnuť až 260 miliónov. Letisko bude mať päť paralelných dráh a niekoľko terminálov, ktoré umožnia súčasnú prevádzku desiatok lietadiel. Súčasťou bude aj nákladné centrum s kapacitou až 13 miliónov ton tovaru ročne.
Technológie zohrávajú kľúčovú úlohu – cestujúci sa môžu tešiť na plne automatizované a bezkontaktné odbavenie, systémy rozpoznávania tváre, robotické triedenie batožiny či tiché letisko, ktoré využíva vizuálnu navigáciu namiesto hlásení. Celý komplex bude navrhnutý s dôrazom na udržateľnosť – vrátane recyklácie vody, infračerveného odmrazovania lietadiel a certifikácie LEED Gold.
Čo bude s DXB?
Budúcnosť DXB zostáva dôležitou otázkou. Podľa aktuálnych plánov zostane v prevádzke ešte niekoľko rokov, pričom kompletný presun letov na DWC sa očakáva okolo roku 2034. Spoločnosť Emirates dokonca zvažuje presun „na jeden raz“. Po zatvorení DXB sa v srdci Dubaja uvoľnia mimoriadne lukratívne pozemky, ktoré sa majú premeniť na nové mestské štvrte – podobne ako tomu bolo v Hongkongu po zatvorení ikonického letiska Kai Tak.
Zároveň sa uvažuje, že časť areálu DXB bude využitá ako uzol pre mestskú leteckú mobilitu, najmä autonómne lietajúce taxíky. Dubaj už testuje vertiporty a spolupracuje s inovatívnymi firmami ako Joby Aviation či Volocopter. DXB by tak mohlo zohrávať novú úlohu – ako dôležitý bod pre budúci spôsob dopravy nad mestom.
Vzniká nové mesto
Projekt DWC nie je len o letisku. V jeho okolí vyrastie úplne nová mestská štvrť pre viac ako milión obyvateľov – spájajúca bývanie, obchod, logistiku a letectvo. Postavia sa nové cesty, linky metra aj inovatívne dopravné systémy vrátane mestských dronov. Záujem o reality už teraz rastie – nájmy v oblasti Dubai South sa zvyšujú až o 15 %, a to letisko ešte ani nebolo otvorené.
Pre porovnanie: Ako na tom bude DWC?
Pre lepšiu predstavu o rozsahu projektu ponúkame porovnanie s najväčšími svetovými letiskami:
Letisko: | Počet cestujúcích (mil./rok): |
Atlanta (ATL), USA | 108,1 |
Dubai (DXB) | 92,3 |
Dallas/Fort Worth (DFW), USA | 87,8 |
Tokyo Haneda (HND) | 86 |
Londýn Heathrow (LHR) | 83,9 |
Istanbul (IST) | 80,1 |
Paríž Charles de Gaulle (CDG) | 67,4 |
Z porovnania jasne vyplýva, že Al Maktoum má ambíciu prekonať aj najvyťaženejšie letiská súčasnosti. Dubaj tak cieli na absolútnu svetovú špičku v leteckej infraštruktúre.
Spojené arabské emiráty sú krajinou superlatívov – a ani tento obrovský projekt nebude výnimkou.
Ďalšie články z nášho blogu

Budúcnosť Dubaja: Ako bude mesto vyzerať v roku 2040?
Má Dubaj nejaký územný plán? Áno – a smeruje až do roku 2040. A rozhodne nejde o nudné mapky s farbičkami. Tento plán...

Keď znejú operné tóny pod mrakodrapmi: Česká stopa v srdci Dubaja
Viete, že v Dubaji nájdete operný dom svetovej úrovne, kde tento rok zaznela aj čeština? Dubajská opera prekvapí aj t...

Lokalita, ktorá má dobre našliapnuté: Dubai Creek Harbour
Môže byť nové mestské centrum zároveň pokojnou oázou pri vode? Dubai Creek Harbour ukazuje, že sa to dá – a prekvapiv...